A tanulókat érő zajártalmakról írott cikk áttekinti, miként hat a környezet zaja a tanulók koncentrációjára, tanulási eredményességére. A szerző szerint a zajártalmak csökkentésében jelentős szerepet játszik, ha a pedagógus tudatosítja, hogy a diákok által használt hanghordozó-lejátszó eszközök hangos működtetése milyen súlyos ártalmak forrása lehet.
Napjaink
hektikus, rohanó életvitelében egyre gyakrabban találkozhatunk a zaj
egészségkárosító hatásaival. Az ipari munkahelyeken mindennapos téma, és
megszaporodtak az ezzel foglalkozó tanulmányok is. Az iskola és az
oktatásügy területét azonban ez idáig nem vagy csak igen csekély
mértékben érintették a zajártalmi vizsgálatok, pedig ez a probléma az
iskolákat sem kerüli el, ugyanis a lárma az egészségre ártalmas hatása
mellett nagymértékben zavarja a tanulás-tanítás folyamatát.
A
modern kori internet és a multimédiás oktatási módszerek mellett az
iskolai oktatás legfontosabb eszköze továbbra is a szóbeli kommunikáció,
azaz a másikkal való beszéd és a másik meghallgatása. A hallás így a
tanulásnak is egyik alapfeltétele. Először meg kell tanulnunk beszélni,
hogy meg tudjuk magunkat értetni és megérthessük a másikat is. Az egész
társadalmat minősíti, hogyan kommunikálunk egymással.
A
zaj mindenekelőtt az általános iskolás gyerekek iskolai munkáját
gátolja leginkább, mert ők még az anyanyelv elsajátításának fázisában
vannak. Számukra még a tanár-diák közti verbalitás tölti be a
legfontosabb szerepet, a táblakép és a könyv még keveset segít a
tanulásban. A másik veszélyeztetett terület az idegen nyelvet tanulók
köre, ahol életkortól függetlenül fontos szerepet játszik az érthetőség
és a jól hallhatóság.
Maria Klatte
német pszichológus szerint a diákok a tanóra kb. 75 százalékát töltik a
tanárra való figyeléssel. Ebből aránytalanul sok időt vesznek igénybe a
„Csöndet kérek!”, „Figyelj rám!”, „Ne zavard a szomszédodat!”
felszólítások, amelyek gyakran eredménytelenek, és nem kímélik a tanárok
hangszalagját. Sokan használnak ennek kiküszöbölésére valamilyen
csöndjelet. Egyes tanárok felemelik kezüket, vagy szájukhoz emelik
mutatóujjukat, avagy mindannyian emlékezünk még fizika- vagy
matematikatanárunkra, aki a vonalzót az asztalon kopogtatva próbálta a
zsibongó osztályt rendre inteni. Minden tanárnak más és más stratégiát
kell kiépítenie, hogy megtalálja az adott osztályközösség számára
legmegfelelőbb fegyelmezési módszert.
Az
oldenburgi egyetem kutatói megállapították, hogy a lárma akadályozza a
tanulókat a koncentrálásban. E kutatási eredmény az egyik leghevesebb
generációs problémát oldotta meg a szülők javára. A szülők ugyanis
mindig is tudták, amit tudományosan is alátámasztottak a szakemberek: a
mellékzörejek zavarólag hatnak a tanulásban. Ezáltal összeomlani látszik
az iskolások azon védekező stratégiája, mely szerint: „Ha szól a zene,
akkor jobban tudok a házira koncentrálni.”
A
brémai egyetem egyik kutatása alapján a pedagógusok közel 80 százaléka a
lármát jelölte meg az egyik legzavaróbb tényezőként, egy amerikai
kutatás pedig 3,1 millióra becsüli azon oktatók számát, akik
hangszalagbetegségekkel küzdenek.
Tíz
tanár kollégámmal magam is tesztet töltettem ki, melynek egyik kérdése
így hangzott: „Hogyan ítéled meg az iskolai oktatásban a tanulók által
okozott lármát?” Egyvalaki a „nem zavar”, hárman a „valamelyest zavar”,
hatan pedig a „leginkább ez zavar” választ jelölték meg.
A
teszt utáni beszélgetésünkből is világosan kiderült, hogy a zaj
mindenképpen zavarja a tanítást. Kommunikációs félreértések lépnek fel,
és a résztvevőknek sokszor nagyon hangosan kell beszélniük ahhoz, hogy
megértessék magukat, ami pedig hosszú távon általában
hangszálbetegségeket okoz. Emellett a lárma stresszes állapotot idéz
elő. A tanár közlései rövidebbek lesznek, egyszerűbben fogalmaz,
lassabban beszél, a hangszín monotonabbá válik, és összességében
kevesebb információ jut el a diákhoz, ami nem segíti az érdekfeszítő és
motiváló oktatást.
Olykor
a tanóra utáni szünetekben, a folyosón és az iskolaudvaron is
elkeserítő a helyzet, sőt gyakran a tanári szobában is nagy a hangzavar.
Ez gátolja a tanárok és diákok számára egyaránt szükséges feltöltődést,
az órák közti hatékony pihenést.
Nem
csak a diákok szükségleteiből és fegyelmezetlenségéből adódó zajok
zavarják az oktatást. A székzörejek, lapozások, a tollak be- és
kikapcsolása, a köhögések, csevelyek és fecsegések által okozott zajok
csökkentése vagy kiiktatása mellett fontos, hogy jó akusztikája legyen
az osztályteremnek. Sajnos azonban a teremakusztikai követelményekre a
mai iskolaépületek tervezése során sem figyelnek eléggé.
A
szellemi tevékenységek körébe tartozó munkahelyek esetében 55 dB-nél
van a hangerősség határértéke. 85 dB felett az iparban már fülvédő
használata ajánlatos. A napi 8 órán át tartó 85 dB feletti folyamatos
munkahelyi zajártalom vissza nem fordítható tartós halláskárosodáshoz
vezet. Az utóbbi idők európai kutatásai pedig sorra kimutatják, hogy
iskoláinkban nem ritka a 70-90 dB közti érték.
A németországi Kiel város Humboldt Általános Iskolájában az iskolai zajvizsgálat a következő eredményt mutatta:
- osztálymunka (önálló feladatmegoldás): 45 dB;
- osztálymunka alatt beszél a tanár: 50 dB;
- a tanulók válaszolnak: 55-65 dB;
- a tanár új anyagot magyaráz: 65-80 dB;
- a szünetben az udvaron: 80 dB;
- a tanár belépése előtt az osztályteremben: 90 dB;
- a leghangosabb tanár: 100 dB.
Saját védelmünk érdekében érdemes kisebb, de sokszor ismétlődő vagy állandó zaj esetén is használni füldugót. Ezen zajforrások egy része kellemetlen frekvencián folyamatosan ismétlődik. Látszólag megszokja aki egész nap hallgatja. Ilyen és ehhez hasonló élethelyzetekhez a WorkSafe füldugók kényelmesek, hosszú élettartalmúak és a speciális szűrővel a hallásra káros zajokat optimális szintre csökkentik, amíg a beszéd és a környezet tisztán hallható marad.
Tovább az eredeti cikkhez