Sokan nem tudják, hogy motorozás közben olyan zajterhelés érheti a fülünket, ami már néhány perc után is maradandóan károsíthatja a hallásunkat. A megoldás meglehetősen egyszerű: füldugót kell használni, de persze nem mindegy, milyet. Kipróbáltuk a kínálatot a pár száz forintos szivacsdarabtól kezdve a füldugók Ferrarijáig.
Egy füldugókat forgalmazó cég felmérése szerint
Magyarországon a motorosok alig egynegyede (23 százalék) használ
valamilyen füldugót motorozáshoz, holott a válaszadók 89 százaléka
arról számolt be, hogy szokott sípolni, zúgni a füle motorozás után. Ez
nem véletlen, ugyanis általános tévhit, hogy a bukósisakok védenek a
zajártalmak ellen, a legtöbb sisakban már viszonylag alacsony
sebességnél is meghaladja a zajszint a káros mértéket.
Sokan
azt gondolhatják, hogy motorozás közben az erőforrás vagy a kipufogó
bömbölése jelenti a legnagyobb problémát, pedig ezeket a zajhatásokat
messze meghaladja a sebesség növekedésével erősödő szélzaj. A hallás
károsodásához vezető zajhatás eléréshez ráadásul nem is kell
száguldozni, hiszen már 100 kilométer/órás tempónál is 94 decibeles zaj
érheti a fülünket a bukósisakban, ami már 15 perc után ártalmas lehet.
A megoldás viszonylag egyszerű, csak egy pár füldugót kell beszerezni és hordani ahhoz, hogy ne ordibálva kelljen kommunikálnunk nyugdíjas éveinkre. A választék szerencsére meglehetősen bőséges, a néhány száz forintos szivacsdarabtól kezdve a nyolcezer forintos profi füldugóig terjed a kínálat. Ez utóbbiba a márciusi motorkiállításon botlottunk a Hungexpón, ami az egész teszt ötletét is adta: mit tudhat a sokezer forintos füldugó a mezei változatokkal szemben?
Tovább az eredeti cikkhez