Sokszor halljuk, hogy a mai fiatalok mások. De gondoljunk bele, a világ nem más? Mennyivel több információ zúdul mindenkire, amiből választani kell vagy kellene. És ki segít abban, hogy jól válasszunk?
Az Egyszer mi is felnövünk, egy tanártovábbképzés magyar címe. Az egész világon használt anyag magyar változatával 2004 óta dolgoznak tanárok nagy sikerrel. A lényeg a tartalom, mely a, fiatalokban és a tanárokban egyaránt az emberi értékeket, a helyi közösséghez, az iskolához, a családhoz tartozás fontosságát emeli ki, valamint a módszer, mely a nem formális oktatásban elfogadott, de a formális oktatásban is egyre inkább teret hódit.
Fontos kulcsszavak, a érdeklődés, a tudás, a megtapasztalás, a megértés, a felelősségteljes döntéshozás már fiatal, sőt gyerek korban, az elismerés, a tisztelet, a tolerancia....
A továbbképzés alapelve, hogy bátorítsuk a fiatalokat a megismerésre, minél több minden kipróbálására, mások megértésere, olyan értékrend kialakítására, ami enged rácsodálkozni a világra és toleranciával és tisztelettel kezeli mások szokásait, értékeit.
Mit lehet tenni ezért, hogy ezek a készségek kialakuljanak? Játszani, kipróbálni párbeszédeket, helyzeteket biztonságos körülmények között. Míg az élet főpróba nékül zajlik, itt van lehetőség megállítani és más irányba terelni a játékot, s utána megbeszélni, hogy melyik stratégiának mi az előnye, hátránya.
Mit jelent az asszertív viselkedés? Egészésges önérvényesítésnek is fordíthatnám. Fontos vagyok és mások is fontosak. Az én érdekeim ne sérték másokét, de ne sérüljenek mások által indokolatlnul.
Akkor tudjuk érdekeinket érvényesíteni, ha tisztában vagyunk vele. Meg tudjuk fogalmazni érzéseinket, látjuk a körülöttünk levő összefüggéseket és kiismerjük magunkat ebben a szövevényben. Összerüggések és prioritások, felismerni mi a fontosabb hosszú távon és mire van szükség rövid távon.
Például, ha valakit baleset ér, akkor előbb el kell látni és utána kell elkezdeni elemezni, hogy milyen hibákat követett el és ezeket hogyan lehet a jövőben elkerülni. Előbb az élet biztonsága, utána a jövőbeni helyes viselkedés végig gondolása, megtervezése.
Ez a tanártovábbképzés erről szól, ehhez ad jól használható eszközt egy képzés és egy tanári kézikönyv formájában. Nem ígérhetjük, hogy munka nélkül lesz hatékony, szükség van attitűd váltásra és nyitottságra az új iránt.
Megéri, mert sokkal könnyebb tanítani egy nyitott önérvényesítő, de az értékeket helyesen kezelő fiatal csoportnak, mint hagyományos módszerekkel fegyelmezéssel tölteni az időt alacsony hatékonysággal. Szeresd amit csinálsz és szerettesd meg a gyerekekkel, mert akkor mindenki beleadja a szívét és az energiáit.