Sokan nem tudják, hogy motorozás közben olyan zajterhelés érheti a fülünket, ami már néhány perc után is maradandóan károsíthatja a hallásunkat. A megoldás meglehetősen egyszerű: füldugót kell használni, de persze nem mindegy, milyet.
Egy füldugókat forgalmazó cég
felmérése szerint Magyarországon a motorosok alig egynegyede (23 százalék)
használ valamilyen füldugót motorozáshoz, holott a válaszadók 89 százaléka
arról számolt be, hogy szokott sípolni, zúgni a füle motorozás után. Ez nem
véletlen, ugyanis általános tévhit, hogy a bukósisakok védenek a zajártalmak
ellen, a legtöbb sisakban már viszonylag alacsony sebességnél is meghaladja a
zajszint a káros mértéket.
Mekkora a halláskárosodás kockázata motorozás közben?
A biztonságos hangnyomás-érték, aminek kitehetjük a hallásunkat, 80 decibel, de már 60-80 decibel közötti folyamatos zúgás is nagyon fárasztó, csökkenti a koncentrációs képességet, míg a tartós, 80 decibelnél erősebb zajhatás visszafordíthatatlan halláskárosodást okoz. Vizsgálatok szerint bukósisakban a szél hangja messze meghaladja ezt az értéket, és ezért egy rövid út alatt is károsodhat a hallás. A hallásromlás a magas hangokkal kezdődik - ezért nem venni észre, hogy a folyamat elkezdődött -, a folyamat pedig visszafordíthatatlan, ugyanis a zaj a középfülben levő kis szőrszálakat károsítja, melyek nem nőnek újra és nem tudnak regenerálódni.
Sebesség |
Szél hangereje |
Halláskárosodás nélkül így tölthető max. idő |
100 km/h |
94 Db |
15 perc |
120 km/h |
98 Db |
7 perc |
140 km/h |
102 Db |
3 perc |
Sokan azt gondolhatják, hogy motorozás közben az erőforrás vagy a kipufogó bömbölése jelenti a legnagyobb problémát, pedig ezeket a zajhatásokat messze meghaladja a sebesség növekedésével erősödő szélzaj. A hallás károsodásához vezető zajhatás eléréshez ráadásul nem is kell száguldozni, hiszen már 100 kilométer/órás tempónál is 94 decibeles zaj érheti a fülünket a bukósisakban, ami már 15 perc után ártalmas lehet.
A megoldás viszonylag egyszerű, csak egy pár füldugót kell beszerezni és hordani ahhoz, hogy ne ordibálva kelljen kommunikálnunk nyugdíjas éveinkre. A választék szerencsére meglehetősen bőséges, a néhány száz forintos szivacsdarabtól kezdve a több ezer forintos profi füldugóig terjed a kínálat. Mit tudhat a sok ezer forintos füldugó a mezei változatokkal szemben?
A fülpróbát a legegyszerűbb és egyben legolcsóbb dugóval kezdjük, amelyet már néhány száz forintért beszerezhetünk a legtöbb patikában. A formázott kis szivacsdarabok nagy hátránya, hogy nem túl kényelmesek, igen könnyen kipottyannak a fülből, amikor felvesszük a bukósisakot. Mivel nem bukósisak alá tervezték őket, nem meglepő, hogy a legtöbb sisakban kényelmetlenül nyomhatják a hallójáratot, mivel a párnázott felület beljebb nyomhatja a dugót. A kényelmetlenségek ellenére még így is inkább érdemes ilyen dugóval motorozni, mint nélküle, mert csökkenti a zajszintet menet közben.
Jelentős előrelépést jelentenek a szivacsos dugókhoz képest a szilikonból készült darabok, ezeket sokkal könnyebb felhelyezni, és kényelmesebbek is, mivel felveszik a hallójárat formáját, és nem csúsznak ki olyan könnyen. A formázott dugók felhelyezése meglehetősen egyszerű, viszonylag kényelmesek, és - a szivacsoshoz képest - nem akarnak folyton kiesni. A szilikondugók használatával drámaian csökken a menet közbeni zajhatás, a szélzaj tompa zúgássá válik a háttérben, így kicsit videójáték-effekté válik a motorozás, viszont nem cseng az ember füle percekig egy-egy forszírozott tempóban lezavart autópálya-menet után.
Mit tudhat egy jóval drágább, kifejezetten a motorosok számára fejlesztett változat? A csomagolás már jelzi, itt egy szinttel feljebb járunk, szivacsos, zipzáras tokot kapunk, amelyet a kulcstartónkra is felfűzhetünk, a két kis szilikondugó mellé két-két szűrőt, valamint egy behelyezést segítő kis adaptert is csomagoltak. Az Alpine Moto Safe nevű füldugó tapintásra jóval puhább, mint a patikai változaté, ami nem véletlen, hiszen nem szilikonból, hanem hőre lágyuló orvosi műanyagból készült. Ennek köszönhetően jóval kényelmesebb viselet a fülben, alig érezni, remekül felveszi a hallójárat formáját. A csomagolás szerint a zöld színű kis műanyag szűrők a közepes, míg a sárgák magas szintű zajvédelemről gondoskodnak.
A motor és a kipufogó hangját sokkal jobban ki lehet venni a szélzajból, nincs teljesen süket érzése az embernek, ami nagyban növeli a vezetési élményt. A motorzajból pont annyi hallatszik, ami még nem zavaró. Ugyancsak érezhető különbség, hogy a beszédhangot is jól érthetően hallani még bukósisakon keresztül is, így - ha motoros cimboránknak is ilyen menő füldugója van - nem kell üvöltve, kézzel-lábbal gesztikulálva kommunikálni a piros lámpáknál.
Aki megteheti, érdemesebb a drágább füldugót választania , mert kényelmesebb - ami a hosszabb utak, túrák alatt nagyon fontos szempont -, és nem zár el minket úgy a külvilágtól és hőn szeretett motorunk brummogásától, mint egy hagyományos füldugó, így az élmény és a hallásunk is megmarad.