Európa nagyvárosainak mintegy fele szenved a közúti, vasúti vagy éppen a légi közlekedéssel összefüggő ártalmaktól. A lég- és zajszennyezés mértéke bőven elegendő ahhoz, hogy a városok lakóinak tanulási és alvási problémái legyenek az éjszaka folyamán.
A minap napvilágot látott jelentés szerint a legalább 250.000 főt
számláló városokból több mint 41 millió ember szolgált értékes
adatokkal az Európai Környezetvédelmi Ügynökségnek (EEA), amely a
minimum 55 decibel feletti zajokkal foglalkozik. Ez a WHO által
meghatározott küszöbérték.
A fővárosok között Pozsony a
leghangosabb, és lakóinak közel 55%-a szenved ettől. A második helyen
szorosan követi őt Varsó és Párizs. Ugyanakkor megközelítően 3,6
milliónyian kénytelenek elviselni 70 decibelnél nagyobb vagy akörüli
zajt nap mint nap. Számos uniós ország – egyebek mellett Franciaország,
Portugália, Belgium és Görögország – nem szolgáltatott adatokat 2007
decemberéig, amikor is lezárták az adatgyűjtést. Emiatt nem láthatunk
tisztán a közlekedésből fakadó zajszennyezés mértékét illetően. Ám
ebben az évben az EEA becslése szerint a 27 uniós ország 67 millió
polgára 55 decibelnél magasabb zajterhelésnek van kitéve naponta.
“Az alvászavarok mellett bizonyíthatóan hatással van mindez a szív-és érrendszerre, a mentális egészségre és értelemszerűen az iskolai teljesítményre is” – magyarázza Oscar Romero a Koppenhágában székelő uniós ügynökség szóvivője. „ A zajszennyezésnek mind a közmegítélés, mind pedig a hatása szempontjából késleltetett következményei vannak, szemben például a légszennyezéssel, amely azonnal tapasztalható” – folytatja.
Tovább az eredeti cikkhez