A mai rohanó világunkban a közlekedés és a vele kapcsolatos problémakör jelentős helyet foglal el. Mind a gyalogosok, mind pedig a járművel közlekedők - a kerékpárosoktól az autósokig - számos nehézséggel szembesülnek közlekedés közben.
Ezek
között kis jelentős momentum, még a jól hallók számára is, az egyre
nagyobb mértéket öltő környezeti zaj zavaró hatása közben a megfelelő
és helyes reakció kiválasztása az érintettek részéről. Nagyon jól
tudjuk, hogy ebben a ma már igen erős zajban milyen nehéz észlelni a
közeledő járműveket. Nagyon nehéz megbecsülni a sebességüket, a
távolságukat, és még nehezebb felfogni azok jelzéseit, egyszóval a
lehetséges veszélyhelyzet felmérését.
A
jól halló közlekedő egyaránt veszélybe kerülhet akkor is, ha gyalogos,
de akkor talán még inkább, ha maga is járművet vezet. Ez utóbbi esetben
ugyanis motoros járművének is van saját zajszintje, amely mellett csak
akkor halljuk meg az egyéb hangokat vagy zajokat, ha azok szintje a
fülünknek fontos frekvenciák jó néhányában meghaladja az állandóan
hallott hangok zajszintjét.
A
fizikából ismert, hogy a hangerő a távolság négyzetével arányosan
csökken, így még jobban érthető, hogy a másik járművet gyakran - ha nem
a legtöbb alkalommal - csak olyan közelről halljuk meg, és a
cselekvésre csak nagyon kevés időnk marad. Az észlelési időt nem
javítja jelentősen az sem, ha az autó ablaka nyitva van, hiszen
mindannyian tudjuk, hogy ilyenkor - a sebességtől függően - a gumik
sivítása és a kocsiszekrény által szaggatott áramlás hangja milyen erős
lehet. Persze sok esetben a csukott ablak sem feltétlen előny, hiszen
az útitársak beszélgetése is lehet zajszintfokozó a figyelemmegosztás
negatív hatása mellett. Feltétlenül említést érdemel még - amit nagyon
sokan sokszor tapasztalhattunk -, hogy ama szokványos autóban történő
zenehallgatás felér egy zajinzultussal.
A
sűrű nagyvárosi forgalom pedig egyre elviselhetetlenebb zajt okoz. Ha
tudjuk az, hogy a normál sűrűségű társalgó beszéd körülbelül 60-65
decibel erősségű, akkor nem egyszerű elképzelni - ha magunk nem
tapasztaltuk -, hogy mit jelent a közeledő jármű zaja. Az a zaj, ami
normál esetben személyautó esetében 80 decibel körüli, s amelynél
sokkal erősebb és zavaróbbak az autóbuszok és teherszállítók, vagy
éppen a nem kifogástalan műszaki állapotú és elöregedett járművek.
Városi útkereszteződésekben olykor nagy káosz alakulhat ki.
Rendkívül sok problémával találhatjuk szemben magunkat.
Ráadásként
pedig még ott vannak a megkülönböztetett jelzéssel közlekedő járművek:
a mentők, a tűzoltók és a rendőrség. Sajnos a legtöbb esetben ők azok,
akik azt hiszik, hogy jól hallhatók és láthatók, hogy a használt
jelzéseik mindenki számára elegendőek ahhoz, hogy megjelenésükkor az
összes közlekedő pontosan tudja, hogy mi a dolga. Biztosak abban, hogy
mindenki csak az ő útjukat biztosítja, mindekitől elvárhatják a teendők
és az előnyadás szabályainak abszolút ismeretét és biztosítását.
Ez bizony egyáltalán nincs így!
Hiszen
például forgalmas városi útkereszteződésekben, vagy az éppen zöldre
váltó és ráadásul kanyarodást biztosító közlekedési lámpák esetében
lehet nagy a káosz. Nem véletlen, hogy forgalmasabb napokon és
napszakokban gyakran magunk is láthatunk, de a médiákban nemritkán
értesülünk a megkülönböztetett járművek baleseteiről.
Amit
nem árt tudni mindkét jármű utasainak: a gépkocsiban ülő jól halló
vezető a sziréna hangját csak hozzávetőleg 60-70 méterről hallja meg.
És abban a pillanatban még nem tudja, hogy milyen irányból szól. Amíg
ez kiderül és a forgalom miatt hirtelen megtorpanni nem lehet,
jelentősen csökken a reagáláshoz szükséges idő.
Figyeljünk
hát! Figyeljünk ezen esetekben olyan készültségi fokon, mintha minden
diszponált sarkon kifordulni készülne egy ilyen jármű. De kérjük, hogy
figyeljenek a megkülönböztetett járművekben ülők és vezetőjük is.
Természetesen minden vezetési pillanatban óvatosnak kell lenni.
Országúton
sem könnyebb, ahol például csak akkor látjuk meg az előzni kívánó
járművet, ha a tükörbe pillantunk, hallani viszont csak néhány
másodperccel a közvetlen közelünkbe kerülése előtt.
Szintén
fontos járművünk megfelelő műszaki állapota is, hiszen az ilyen jellegű
problémák jelentős része a jármű hangjának felerősödésével jár, ami
fokozza a zavaró zajszintet. Láthatjuk tehát, hogy a jó hallású
embereknek sem egyszerű a közlekedésben való részvétel, képzeljük el
hát, hogy mennyire sok gondjuk lehet a nagyothallóknak és a
hallókészülék viselőknek.