| Több

A hallás jelentősége a közlekedésben

informed.hu

A mai rohanó világunkban a közlekedés és a vele kapcsolatos problémakör jelentős helyet foglal el. Mind a gyalogosok, mind pedig a járművel közlekedők - a kerékpárosoktól az autósokig - számos nehézséggel szembesülnek közlekedés közben.

Ezek között kis jelentős momentum, még a jól hallók számára is, az egyre nagyobb mértéket öltő környezeti zaj zavaró hatása közben a megfelelő és helyes reakció kiválasztása az érintettek részéről. Nagyon jól tudjuk, hogy ebben a ma már igen erős zajban milyen nehéz észlelni a közeledő járműveket. Nagyon nehéz megbecsülni a sebességüket, a távolságukat, és még nehezebb felfogni azok jelzéseit, egyszóval a lehetséges veszélyhelyzet felmérését.

A jól halló közlekedő egyaránt veszélybe kerülhet akkor is, ha gyalogos, de akkor talán még inkább, ha maga is járművet vezet. Ez utóbbi esetben ugyanis motoros járművének is van saját zajszintje, amely mellett csak akkor halljuk meg az egyéb hangokat vagy zajokat, ha azok szintje a fülünknek fontos frekvenciák jó néhányában meghaladja az állandóan hallott hangok zajszintjét.

A fizikából ismert, hogy a hangerő a távolság négyzetével arányosan csökken, így még jobban érthető, hogy a másik járművet gyakran - ha nem a legtöbb alkalommal - csak olyan közelről halljuk meg, és a cselekvésre csak nagyon kevés időnk marad. Az észlelési időt nem javítja jelentősen az sem, ha az autó ablaka nyitva van, hiszen mindannyian tudjuk, hogy ilyenkor - a sebességtől függően - a gumik sivítása és a kocsiszekrény által szaggatott áramlás hangja milyen erős lehet. Persze sok esetben a csukott ablak sem feltétlen előny, hiszen az útitársak beszélgetése is lehet zajszintfokozó a figyelemmegosztás negatív hatása mellett. Feltétlenül említést érdemel még - amit nagyon sokan sokszor tapasztalhattunk -, hogy ama szokványos autóban történő zenehallgatás felér egy zajinzultussal.

A sűrű nagyvárosi forgalom pedig egyre elviselhetetlenebb zajt okoz. Ha tudjuk az, hogy a normál sűrűségű társalgó beszéd körülbelül 60-65 decibel erősségű, akkor nem egyszerű elképzelni - ha magunk nem tapasztaltuk -, hogy mit jelent a közeledő jármű zaja. Az a zaj, ami normál esetben személyautó esetében 80 decibel körüli, s amelynél sokkal erősebb és zavaróbbak az autóbuszok és teherszállítók, vagy éppen a nem kifogástalan műszaki állapotú és elöregedett járművek. Városi útkereszteződésekben olykor nagy káosz alakulhat ki.

Rendkívül sok problémával találhatjuk szemben magunkat.

Ráadásként pedig még ott vannak a megkülönböztetett jelzéssel közlekedő járművek: a mentők, a tűzoltók és a rendőrség. Sajnos a legtöbb esetben ők azok, akik azt hiszik, hogy jól hallhatók és láthatók, hogy a használt jelzéseik mindenki számára elegendőek ahhoz, hogy megjelenésükkor az összes közlekedő pontosan tudja, hogy mi a dolga. Biztosak abban, hogy mindenki csak az ő útjukat biztosítja, mindekitől elvárhatják a teendők és az előnyadás szabályainak abszolút ismeretét és biztosítását.

Ez bizony egyáltalán nincs így!

Hiszen például forgalmas városi útkereszteződésekben, vagy az éppen zöldre váltó és ráadásul kanyarodást biztosító közlekedési lámpák esetében lehet nagy a káosz. Nem véletlen, hogy forgalmasabb napokon és napszakokban gyakran magunk is láthatunk, de a médiákban nemritkán értesülünk a megkülönböztetett járművek baleseteiről.

Amit nem árt tudni mindkét jármű utasainak: a gépkocsiban ülő jól halló vezető a sziréna hangját csak hozzávetőleg 60-70 méterről hallja meg. És abban a pillanatban még nem tudja, hogy milyen irányból szól. Amíg ez kiderül és a forgalom miatt hirtelen megtorpanni nem lehet, jelentősen csökken a reagáláshoz szükséges idő.

Figyeljünk hát! Figyeljünk ezen esetekben olyan készültségi fokon, mintha minden diszponált sarkon kifordulni készülne egy ilyen jármű. De kérjük, hogy figyeljenek a megkülönböztetett járművekben ülők és vezetőjük is.

Természetesen minden vezetési pillanatban óvatosnak kell lenni.

Országúton sem könnyebb, ahol például csak akkor látjuk meg az előzni kívánó járművet, ha a tükörbe pillantunk, hallani viszont csak néhány másodperccel a közvetlen közelünkbe kerülése előtt.

Szintén fontos járművünk megfelelő műszaki állapota is, hiszen az ilyen jellegű problémák jelentős része a jármű hangjának felerősödésével jár, ami fokozza a zavaró zajszintet. Láthatjuk tehát, hogy a jó hallású embereknek sem egyszerű a közlekedésben való részvétel, képzeljük el hát, hogy mennyire sok gondjuk lehet a nagyothallóknak és a hallókészülék viselőknek.

Tovább az eredeti cikkhez

Hallásvédelem rovat cikkei

Hogy unokáinkat is halljuk majd...

Sokan nem tudják, hogy motorozás közben olyan zajterhelés érheti a fülünket, ami már néhány perc után is maradandóan károsíthatja a hallásunkat. A megoldás meglehetősen egyszerű: füldugót kell használni, de persze nem mindegy, milyet. tovább..

A süketség génje

Egerekben igazolták, hogy egyetlen gén kikapcsolásával fokozható a belső fül érzékelő sejtjeinek osztódása. Ez a jelenség talán a süketség terápiájában is szerepet kaphat. tovább..

Dobhártya dolog

A dobhártya sérülését okozó közvetlen hatások legtípusosabb esete, amikor gyermekek játékból vagy kíváncsiságból hosszabb vékony tárgyat (gyufaszál, ceruza, esetleg hajcsat) dugnak a fülükbe. Néha azonban a hallójáratba került idegentest nem szakszeruen végzett eltávolításának kísérlete is vezethet dobhártyasérüléshez, súlyosabb esetben hallócsontsérüléshez is. tovább..

Süket generáció

Diszkók és a hordozható zenelejátszók hangerő korlátozást érdemelnek! Mindenki ismeri az átmulatott éjszakák utáni fülzúgást: 120 decibel hangerejű diszkózás 1 hét zajos környezetben lévő munkának felel meg hallásvédelem nélkül. A zúgás figyelmeztető jel. tovább..

Aktuális ajánlataink