Wolfgang Amadeus Mozart (szül: Salzburg, 1756. január 27. – megh: Bécs, 1791. december 5.) osztrák klasszicista zeneszerző, a bécsi klasszicizmus egyik vezéralakja, az európai komolyzene történetének egyik legnagyobb alkotója, az egyik legjátszottabb és legismertebb szerző, aki szinte minden műfajban alkotott (kamarazenétől a szimfóniákon és verseny¬műveken át egészen az egyházi zenéig, ill. az operákig).
Összesen
kb. 620 műve maradt fent az utókorra. Csodagyereknek számított, már 5
éves korában komponált, noha akkor még a hangjegyeket sem ismerte.
Különösen
ismert volt kiváló füléről, abszolút, csalhatatlan hallásáról. Viszont
sokan nem tudják, hogy külső füle a normálistól nagyfokú eltérést
mutatott. Azért sem volt közismert ez a tény, mert a híres zeneszerző
kozmetikai okokból élete végéig hosszú hajat hordott, így fülei alig
látszottak. Elsőként N. von Nissen-nek Mozartról írott életrajzában
(1828) jelent meg egy olyan litográfia, mely a mester füleit is mutatta.
Azonban ezt retusálták, nem volt pontos. Megbízható képet P. H. Gerber
közölt először a Deutsche Medizinische Wochenschriftben (1898-ban) egy
olyan akvarell után, melyet Mozart legfiatalabb fiának, Wolfgang
Franznak a ráírott megjegyzése hitelesített, miszerint az „Mozarts Ohr”.
Gerber
le is írta az elváltozást: a helixnek nem volt kellő spirális formája,
hiányzott az antitragus, és a tragust is csak sejteni lehetett, sőt
fülcimpája sem volt, így – szerinte – „az egész fülkagyló silány,
jellegtelen kinézetet mutatott. Mozart külsőfüle alacsonyabb fejlődési
fokon megállt. Ez a sors tulajdonképpeni iróniája, hogy annak, akinek a
belsőfüle a legmaga-sabb fejlődési fokot érte el, annak visszamaradt és
rendellenesen fejlett külsőfül adatott”.
Az
első pontos leírást M. Holl adta 1901-ben, egy bécsi, antropológiai
folyóiratban. Megálla-pította, hogy a külső hallójárat bemenete résnyire
beszűkült. Maga a kagyló egy kis, bemélye-dés szerű képletté alakult
át, amit egy kifejezett dudor okozott, mely az antitragusnál kezdő-dött,
a hallójárat nyílása mögött szállt fel és a helix-gyök közelében
végződött.
A
fennmaradt ábrák alapján a bal fülről van szó, ellenoldali elváltozás
csupán gyanítható, de nem igazolható. Azt is figyelembe kell vennünk,
hogy a korabeli rajzolók a részletekkel nem törődtek, a füleket, kezeket
sematizálták A jelen cikk szerzője, aki nem fülész, még C. Lombroso
művét is megemlíti (1887), mely az efféle fülkagyló-elváltozásokat
bűnözői stig-maként tüntette fel.
Mindenesetre Mozart kortársaira, akiknek az érzelemvilága még a középkorban gyökerezett, a hasonló fejlődési rendellenességek elidegenítően hatottak. (Akkoriban ezt az elváltozást „kro-kodilfülnek” nevezték, mivel a hüllőkre emlékeztetett.) Korabeli írások szerint egy Mozarthoz hasonló zenei zseninél ezt ördögi stigmának tekintették. Így érthető, hogy fülének ábrázolásá-tól szándékosan eltekintettek, kozmetikailag leplezték, a képeken retusálták, hogy minden „csúfságot” kiküszöböljenek, és semmivel se bontsák meg az alkotó és a művek egységét.
Tovább az eredeti cikkhez